پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

سیدرضا رحیمی: تا شروع امتحان‌های میان ترم فرصت چندانی باقی نمانده، برای همین بد نیست که در باره این امتحان نکته هایی را بدانید.

در حال حاضر در سیستم آموزشی مدرسه‌ها دو نوبت امتحان رسمی و پایان ترم در دو مقطع زمانی دی و خرداد برگزار می‌شود. البته ارزشیابی مستمر نیز در قالب پرسش‌‌‌های کلاسی یا امتحان‌های میان‌ترم صورت می‌گیرد. براین اساس هریک از این آزمون‌ها هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

شاید مهم‌ترین هدف ارزشیابی مستمر این است که یکی از عادت‌های غلط تحصیلی را در دانش‌آموزان از میان ببرد؛ منظور شب امتحانی بودن است. بیشتر دانش‌آموزان به دلیل تنبلی، در مطالعه و یادگیری روزانه درس‌های خود کوتاهی می‌کنند و این کار را به شب امتحان موکول می‌کنند. نتیجه این کار جز اضطراب و ناآرامی و نمره پایین چیز دیگری نیست. به‌همین دلیل در طول ترم چندین نوبت امتحان برگزار می‌شود تا آمادگی دانش‌آموزان در حد قابل قبولی حفظ شود.

امتحانات میان ترم نیز زنگ خطری است برای آنانی که به گذشت زمان و رسیدن پایان ترم توجه ندارند و در خواب خرگوشی به‌سر می‌برند. بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه‌ای که از این امتحانات می‌توان گرفت این است که در هر درسی چه میزان از مطالب درسی را یاد نگرفته‌ایم، به عبارتی اشکال‌ها و نقاط ضعف ما در هر درسی در چه موضوع‌هایی است. با توجه به این موضوع، لازم است که این امتحانات را با جدیت بیشتری دنبال کنیم و پس از
مشخص شدن نتایج آن در فرصت باقی‌مانده تا پایان ترم، طبق برنامه تنظیم شده در فکر رفع اشکالات خود باشیم.

دانش‌آموزان اول راهنمایی و سال اول دبیرستان

این گروه از دانش‌آموزان با توجه به اینکه تغییر مقطع داشته‌اند، ضروری است که نسبت به شیوه امتحان در درس‌های مختلف اطلاعات و آگاهی خود، را افزایش دهند. به عبارتی با مراجعه به دبیران خود از روش طرح پرسش و چگونگی امتحان کسب خبر کنند.

بیشتر دانش‌آموزان با تغییر مقطع کمی دچار افت تحصیلی می‌شوند. در صورتی که اگر امتحانات میان ترم را جدی بگیرند تا حد زیادی از افت تحصیلی جلوگیری می‌کنند.

دانش‌آموزان دوم راهنمایی و دوم دبیرستان

این گروه در سال گذشته تجربه عملی امتحان میان ترم را دارند و به خوبی می‌دانند که چگونه باید برای این امتحان‌های آماده شد. ضمناً در باره نحوه طرح پرسش‌های امتحانی هم‌آگاهی خوبی دارند.

دانش‌آموزان سوم راهنمایی و سوم دبیرستان

مهم‌ترین وجه مشترک این دو پایه امتحان نهایی است. این دو پایه در پایان سال تحصیلی برای عبور از این مقطع باید از سد امتحان نهایی عبور کنند.

در پایه سوم راهنمایی نتیجه امتحان نهایی برای ورود به دبیرستان های مطرح ضروری است. در پایه سوم دبیرستان آمادگی هرچه بیشتر در امتحان نهایی علاوه بر کسب معدل مطلوب دیپلم، توان دانش‌آموز را برای حضور در کنکور نیز افزایش می‌دهد.این گروه با توجه به اهمیت امتحان پایان سال ضروری است که آزمون‌های طی سال را با دقت بیشتری دنبال کنند. بنابر این امتحان‌های میان ترم برای این گروه جایگاه خاصی دارد.

دانش‌آموزان پیش دانشگاهی

این گروه در پایه‌ای هستند که هر روزشان امتحان است. از آنجا که این دانش‌آموزان در تیرماه روی صندلی آزمون بسیار مهمی خواهند نشست، شرکت در امتحان‌های میان ترم و میزان اهمیت آن چندان موضوع خاصی نیست، چرا که هر لحظه از سال تحصیلی این دانش‌آموزان باید صرف یادگیری و ارزیابی میزان این یادگیری باشد.

کد خبر 68673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز